Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elever med talevanskeligheder

Elever med talevanskeligheder kan have:

  • et specifikt tale- sproghandicap
  • en sproglig dysfunktion fra sprogstart - eller pludselig opstået skade (ulykke/sygdom)
  • et atypisk udviklingsforløb, hvor den tidlige indsats inden skolestart ikke har givet resultat eller er afsluttet
  •  familiemæssige sproglige dispositioner
  • neurologisk dysfunktion

De kan have behov for:

  • alternativ kommunikation/kommunikationshjælpemidler
  • særligt sprogstimulerende undervisning i et længere forløb
  • sanseintegrationstræning af ergo- eller fysioterapeut grundet neurologiske dysfunktioner/skader
  • at kunne identificere sig med ligestillede 

Elever med opmærksomhedsforstyrrelser kan have:

  • en stillet diagnose indenfor autismespektrumforstyrrelser. Det kan være ADHD, ADD, atypisk autisme, infantil autisme, tourettes mm. 

De kan have behov for:

  • skærmet, rolige omgivelser
  • lille læringsmiljø
  • meget struktureret undervisning
  • særlig støtte i det sociale samvær med andre
  • visuel støtte evt. med pictogrammer og andre visuelle hjælpestrategier