Resume fra skoleudviklingssamtale på Byskovskolen – 23. april 2025
Udvikling af faglighed og trivsel går hånd i hånd på Byskovskolen.
Skolens ledelse og medarbejdere arbejder målrettet med at skabe sammenhæng i elevernes læringsforløb – fra indskoling til afgangsprøve. Der er fokus på projektbaseret undervisning og “det tænkende klasserum”, hvor eleven er i centrum. Fagudvalg og systematisk samarbejde understøtter udviklingen af en fælles didaktisk retning.
Forældresamarbejdet styrkes – både i fag og fritid.
På Byskovskolen arbejdes der aktivt på at udvide og styrke samarbejdet med forældre, så det rækker ud over forældremøder og skole-hjem-samtaler. Initiativer som Familiematematik og skolens læseindsatser giver forældre konkrete redskaber og indblik i, hvordan de bedst kan støtte deres barns læring derhjemme.
Der er samtidig stort fokus på at fastholde forældreinvolvering op gennem udskolingen, hvor relationen mellem skole og hjem fortsat har stor betydning for de unges faglige udvikling og trivsel.
Når forældre deltager aktivt, skaber det synlige effekter for hele skolens kultur.
Samarbejde og struktur i SFO’en.
Der arbejdes målrettet med trygge overgange, tydelige rammer og læringsbroer i SFO’en, med fokus på det tværfaglige samarbejde mellem lærere og pædagoger. Indsatsen understøtter børn i alle positioner – også dem, der har særlige behov.
Fællesskaber og deltagelse – et fælles ansvar.
Skolen arbejder for, at alle børn oplever at være en del af stærke fællesskaber. Læringskoordinatorerne spiller en central rolle i at skabe sammenhæng mellem skole og hjem – og sikre, at indsatser sker tidligt og med udgangspunkt i barnets ressourcer.
Pejlemærker for det kommende år:
- Faglig progression: Styrkelse af den røde tråd i undervisningen og udvikling af læringsmål.
- Fællesskab: Flere børn skal opleve sig som en del af et meningsfuldt fællesskab.
- Professionelle læringsfællesskaber: Fokus på samarbejde og praksisudvikling.
- Forældresamarbejde: Skal styrkes yderligere, både i skole og fritid.
- Ungemiljø: Behov for flere lokale tilbud i Benløse – inddragelse af elevråd og forældre i afdækning af behov.
Se hele referatet i filen herunder: